Kræsen

7. januar 2013

Alder:
3 år, 4 mdr.

Kræsen

Hej Helen

Ja, så kommer der lige et spørgsmål mere fra den frustrerede mor.

Jeg syntes min datter på 3 år og 4 mdr over det sidste år blevet mere og mere kræsen. Vi har altid holdt ved at der er det på bordet som man kan spise, så hun har aldrig fået særlig kost.
Nu er det som om at hun vurdere alt mad efter udseende og næsten den første sætning hun siger til alt mad er "det kan jeg ikke lide", før hun har smagt det.
Derudover kan hun spise mad en dag, men ugen efter nægte at spise det.

Vi har sagt til til hende, at hvis hun ikke kan lide det må hun gerne lade være med at spise det, men det hjælper ikke.
Vi prøver alt hvad vi kan ikke at gøre noget særlig ud af hendes kræsenhed og siger til hende, der er det der er.

Efterhånden syntes jeg det er svært at finde mad til hende. Hun kan tilsyneladende kun lide boller i ...

Annonce

... karry og fisk og pølser når det kommer til kød. Hun spiser aldrig kylling, vil ikke mere ha frikkedeller, lasagne, kødsovs.
Hun vil gerne spise kartofler af alle arter og af grøntsager spiser hun kun gulerødder, agurk og tomat.
Hun spiser også ret gerne rugbrød med leverpostej, makrel, æg.

Min store udfordring står i at vi bor i udlandet (muslimsk land), hvor man hverken kan få leverpostej eller makrel, svinekød. Men syntes faktisk det er rigtigt svært i det hele taget at finde på aftensmad, om jeg bor i DK eller andre steder.

Mit spørgsmål er: Skal jeg bare lade hende spise den noget ensformige mad, bestående af lidt rugbrød med meget lidt forskelligt pålæg og så kartofler, lidt grønt og nærmest ingen kød og hvad hvis vi ikke lige skal have kartofler en aften, skal hun så bare ikke have noget??

Med venlig hilsen
Sigridsmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to